Jak zdrowo się odżywiać i wytrwać?

Jak zdrowo się odżywiać i wytrwać?

Artykuł Miesiąca

Większość z nas w którymś momencie życia postanawia, że będzie się zdrowo odżywiać. Przeważnie skłania nas do tego chęć zrzucenia kilku kilogramów, a także problemy zdrowotne, takie jak zwiększone ryzyko cukrzycy czy chorób serca.

Jak zdrowo się odżywiać i wytrwać?

Większość z nas w którymś momencie życia postanawia, że będzie się zdrowo odżywiać. Przeważnie skłania nas do tego chęć zrzucenia kilku kilogramów, a także problemy zdrowotne, takie jak zwiększone ryzyko cukrzycy czy chorób serca. Niestety, często mimo najszczerszych chęci nie udaje nam się utrzymać zdrowej diety dłużej niż kilka dni, a nawet jeśli, to katujemy się jedzeniem, którego nie lubimy i z utęsknieniem wspominamy chwile, kiedy bezkarnie wcinaliśmy czekoladę. Jak zatem sprawić, aby zdrowe odżywianie weszło nam w nawyk i jednocześnie nie było męczarnią?

Przede wszystkim, powinniśmy zdać sobie sprawę z prawdziwości powiedzenia, że początki bywają trudne i liczyć się z tym, że zdrowa dieta wymaga wprowadzenia wielu zmian. Na samym początku naszej drogi do zmian żywieniowych jesteśmy pełni entuzjazmu i chcemy zastosować wszystkie zmiany na raz. Nie jest to jednak zbyt dobre posunięcie, bo zapał mija już po kilku dniach rygorystycznych wyrzeczeń, a my w chwili słabości łamiemy niedawno wprowadzone zasady jedna po drugiej. Aby uniknąć takiego efektu, warto wprowadzać zmiany stopniowo. Jeżeli jedliśmy dużo słodyczy, nie rezygnujmy drastycznie z całkowitego ich spożycia, tylko stopniowo ograniczajmy ich ilość w naszej codziennej diecie. Z czasem będziemy mogli wyeliminować konwencjonalne słodkości z naszego jadłospisu na stałe. Aby rozłąka z cukrem była mniej bolesna, korzystajmy z przepisów na zdrowe desery. Możemy piec marchewkowe ciasta z płatkami owsianymi, pełnoziarniste muffiny z owocami i wiele innych.
Kolejna ważna kwestia dotyczy pieczywa i makaronów, jakie spożywamy. Jeżeli są to wyroby z białej mąki, zastąpmy je wyrobami z mąki pełnoziarnistej. Uważajmy jednak na barwione karmelem pieczywo i czytajmy składy, aby mieć pewność, że nie ma w nim niepotrzebnych dodatków. Aby zdrowe odżywianie nie było monotonne, zastępujmy czasem pieczywo kaszami, takimi jak kasza pęczak, bulgur czy jaglana.

Warzywa i owoce powinny na stałe zagościć w naszej diecie, ale o ile te pierwsze możemy jeść praktycznie bez ograniczeń, to uważajmy aby nie przesadzić z ilością owoców. Zawierają one bowiem dużo fruktozy, która w dużych ilościach jest niewskazana i prowadzi do skoków cukru we krwi. Pamiętajmy również, że najzdrowsze warzywa i owoce znajdziemy na naszej grządce. Jeżeli nie mamy możliwości zjadania ich z własnego ogródka, postarajmy się je kupować z wiadomego źródła, na przykład na targu. Wiadomo, że najwięcej skorzystamy jedząc owoce i warzywa na surowo, dlatego chrupmy marchewkę i przyrządzajmy koktajle owocowe z dodatkiem jarmużu czy szpinaku. Jeżeli gotujemy warzywa, pamiętajmy, aby ich nie rozgotowywać, gdyż wówczas tracą mnóstwo witamin. W naszej codziennej diecie powinno znaleźć się minimum pięć porcji warzyw i owoców, ale jeśli będzie ich więcej, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Zdrowe odżywianie nie może również obyć się bez zapewnienia naszemu organizmowi odpowiedniej dawki płynów. Najlepiej popijać w ciągu dnia niesłodzone herbatki ziołowe oraz niegazowaną wodę mineralną. Ważne, abyśmy wypijali minimum półtora litra płynów dziennie, a jeżeli jest lato, zwiększmy tę ilość nawet do dwóch i pół litra. Dobrym rozwiązaniem są też świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne. Dzięki nim zapewnimy sobie jedną porcję warzyw i owoców dziennie i nawodnimy nasz organizm.

Jeśli udało nam się wprowadzić pozytywne zmiany żywieniowe w naszym życiu, nie zapominajmy o tym, że ważną częścią zdrowego stylu życia jest ruch. Jeżeli do tej pory większość wolnego czasu spędzaliśmy z pilotem w ręku, warto poświęcić ten czas na spacer lub zapisać się do klubu fitness na zorganizowane zajęcia sportowe. Zdrowa dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną przyniesie rezultaty w postaci poprawy sylwetki oraz naszego samopoczucia psychofizycznego.

Uczynienie ze zdrowej diety swojej codzienności, z pewnością będzie od nas wymagać sporego wysiłku, zwłaszcza na początku przygody ze zdrową kuchnią. Warto jednak być cierpliwym i wytrwać, bo gdy zdrowe odżywianie wejdzie nam w nawyk, nie będziemy już musieli martwić się o to, że powrócimy do jedzenia fast foodów. Pamiętajmy o regularności posiłków, owocach i warzywach, wodzie źródlanej i ciemnym pieczywie, a zdrowy styl życia będzie dla nas prosty i przyjemny.

Artykuł powstał dzięki portalowi tabletki Cellactiv
 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o